Brandbarometer: De focus van Google

De Brandbarometer wordt iedere twee weken op de website van vakblad Communicatie gepubliceerd.

Google hoeft over het algemeen weinig moeite te doen om de (online) berichtgeving te beheersen. Het merk is dominant in de media aanwezig. Met nieuws over nieuwe toepassingen, maar minstens net vaak wordt Google aangevallen door concurrenten. Zo zou het concern de privacy van gebruikers schenden en wordt Google regelmatig beschuldigd van concurrentievervalsing. Deze week is de internetgigant terug te vinden op de derde plaats in de nieuwe brandbarometer. Opvallend is dat alle klachten van concurrenten Google nauwelijks lijken te deren. Problematischer voor de reputatie van Google zijn zeperds met nieuwe producten.

Momenteel worden er wereldwijd 4 miljard zoekacties per dag gedaan, 175 miljoen per uur en maar liefst 29 miljoen per minuut, zo is recent becijferd door het Amerikaanse onderzoeksbureau comScore. De zoekmarkt groeide het afgelopen jaar enorm en het was vooral marktleider Google die profiteerde: 67 procent van alle wereldwijde zoekacties gaan nu via Google. In 2008 was dit nog 58 procent. Bing – van concurrent Microsoft – groeide weliswaar harder (70 procent), maar blijft steken op een schamele 4 procent.

Wereldwijd heeft Google dan ook weinig te duchten, al ontpopt in China het zoekbedrijf Baidu zich als een steeds sterkere concurrent en doet in Rusland het bedrijf Yandex nog mee. In Europa en de Verenigde Staten is de dominantie op de zoekmarkt zo groot en is het merk zo sterk, dat zelfs een fusie tussen Bing en de enig overgebleven andere concurrent Yahoo, geen groot probleem zal vormen.

Google is een van de bekendste merknamen ter wereld en heeft de handen vol aan allerhande bedrijven, die mee willen liften op het succes. Maar wie een graantje mee wil pikken, trekt meestal aan het kortste eind. Het concern heeft inmiddels een goed geoliede machine. Dat heeft D-Reizen recent nog ervaren

Met een grappig bedoelde reclamecampagne wilde de reisorganisatie aandacht vragen voor de eigen nieuwe website. Op deze site was een zoekmachine afgebeeld, waarmee de vakantiegangers konden zoeken naar vakantiereizen. Deze reiszoekmachine was D-roogle genoemd en opgemaakt in de stijl van Google. Bij Google kon men de humor er niet van inzien. De nieuwe website werd vrijdag 19 februari online gezet en een dag later, op last van Google, offline gehaald. D-Reizen moest zowel on- als offline een rectificatie plaatsen anders zou er een aanklacht worden ingediend wegens merkinbreuk.

Maar schadelijker dan een grappig bedoelde reclamecampagne van een reisbureau zijn uiteindelijk de zeperds die het bedrijf zelf haalt met de introductie van nieuwe diensten en producten. Want niet alles wat Google doet, verandert in goud. Ooit van Orkut gehoord? De Google-tegenhanger van Faceboek, Myspace en Hyves? En wat te denken van Google Web Accelator of Google Answers of Google Voice Search? En met Google-video ging het ook niet zo fantastisch. Uiteindelijk werd maar besloten concurrent Youtube te kopen: if you can’t beat them, buy them.

Meest recente uitglijder is Google Buzz, een dienst waarbij een nieuwe sociale netwerkfunctie werd geïntegreerd in de bestaande emaildienst van Google Gmail. Maar het ging fout: alle contacten in de contactenlijst waarmee ooit gemaild was, kwamen automatisch in het nieuwe sociale netwerk. Google moest toegegeven dat de nieuwe Buzz-dienst niet intensief genoeg was getest. Het lijkt er op dat naarmate Google meer initiatieven toont, het bedrijf makkelijker uit de bocht vliegt. Het devies voor Google zou dan ook moeten zijn: search, search en nog eens search. Oftewel focus op waar het merk groot mee is geworden en waar de reputatie op is gestoeld: googelen.

Afgevallen merken: Nintendo, Saab, Opel
Toegevoegde merken: Ford, DSB Bank, Tom Tom

De analyse bij de Brandbarometer is van Arjan Hoek (1965), partner bij de Reputatiegroep voor opdrachtgevers in de zorg, non-profitsector en (zakelijke) dienstverlening. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij het Noordhollands Dagblad en Dagblad Tubantia. Daarna was hij hoofd communicatie bij het CNV, senior adviseur bij Euro RSCG Bikker en hoofd communicatie & voorlichting bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis en ToCare.

Brandbarometer: de focus van google

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn