Behind the scenes: PR-waarde update

2012 was het jaar dat Clipit als één van de eerste partijen aan de slag ging met het inzichtelijk maken van de ROI van PR inspanningen. Dit resulteerde in de PR-waarde. De PR-waarde formule staat nu nog steeds als een huis en als PR-waarde specialist ben ik hier natuurlijk erg trots op! Om de kwaliteit van de PR-waarde te waarborgen is het erg belangrijk dat we werken met actuele cijfers. Hoe zorgen we dat deze cijfers up to date blijven? En wat is daarvoor nodig?

Eén PR-waarde voor alle media

Even terug naar het begin. We introduceerden de PR-waarde voor online en social media, enkele jaren later ontwikkelen we een soortgelijke formule voor print en RTV. Nu is het dus mogelijk om de inspanningen van je PR te meten met één crossmediale waarde. In deze eenduidige formule zijn alle factoren per mediumtype zo gewogen dat álle media onderling vergelijkbaar is.

De crossmediale PR-waarde

Hoe ziet die formule er precies uit? De PR-waarde voor alle media is opgebouwd uit twee hoofdelementen: de advertentiewaarde en de impactscore. De advertentiewaarde wordt per medium berekend met de daarbij geldige factoren. Zo kijken we naar het advertentietarief, bereik en de tariefspecificaties per medium. Bij de impactscore wordt rekening gehouden met de context van het bericht. Het sentiment, branding, kernboodschap en een redactionele opslagfactor worden hierin meegenomen. Hier komt een getal uit wat de waarde van jouw PR vertegenwoordigt. Zo breng je de impact van je campagne of mediastrategie in kaart.

Clipit PR-waarde formule

Wat houdt een PR-waarde update in?

Gegevens zoals vertoningen en advertentiekosten wijzigen continu. Vooral startende websites groeien in het begin erg hard. Grote nieuwssites brengen vaak één keer per jaar nieuwe advertentietarieven uit. Om alle elementen van de PR-waarde actueel te houden voeren onze PR-waarde specialisten twee keer per jaar een update uit. Het gaat hier dan feitelijke cijfers zoals advertentiekosten, bereikcijfers en overige tariefspecificaties. Deze factoren vormen samen uiteindelijk de advertentiewaarde van een bron. Al deze feitelijke gegevens worden verwerkt aan de hand van een Excel-bestand van al onze bronnen. Hier wordt per bron gekeken naar de meest recente advertentietarieven en bereikcijfers. Ook worden tariefspecificaties, zoals de positietoeslag (print)of maandindex en tijdindex (rtv) meegenomen in dit bestand.

Wat is de ROI van jouw PR?

Door het updaten van deze cijfers blijft de PR-waarde accuraat en relevant om jouw inspanningen mee te meten. Ben je benieuwd hoe de PR-waarde formule precies werkt wanneer er een artikel gevonden wordt? Lees dan verder in dit blog.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn