Bankieren zoals bankieren bedoeld is

Wie deze week de Brandbarometer onder de loep neemt, ziet direct dat er een bijzonder grote aandacht is voor de financiële sector. ING staat op kop en wordt al snel gevolgd door Fortis en Aegon. Dit lijkt een voortzetting van de grote zichtbaarheid de laatste maanden als gevolg van de kredietcrisis, maar er is wel degelijk een verschil: de teneur. De toonzetting is overwegend positief.

Verschillende spelers in de financiële sector lijken nu – eindelijk! – de hand in eigen boezem te steken. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) start een onderzoek naar de aanleiding van de kredietcrisis. Het bestuur van Fortis heeft op een rumoerige aandeelhoudersvergadering erkend dat er fouten zijn gemaakt. En de topmannen van ING (Michel Tilmant) en Rabobank (Bert Heemskerk) pleitten in een hoorzitting in de Tweede Kamer voor de vorming van een college van toezichthouders op Europees niveau. Het zijn signalen die duiden op zelfreflectie. Criticasters reageerden met hoongelach op de plannen: de slager keurt zijn eigen vlees. Bankiers onderzoeken bankiers, dat gelooft toch niemand. Ik ben er niet zo negatief over – het is een eerste stap in de zo noodzakelijke heroriëntatie van de financiële sector. Sterker nog: er is een schreeuwende behoefte aan een visiegedreven speler, die het fenomeen bankieren van nieuwe lading voorziet.

Dit jaar trof de kredietcrisis alle uithoeken van de economie. Het sprookje van de succesvolle korte-termijnwinstjagers werd hardhandig verstoord door de kille realiteit. Zeker nog in 2009 blijft kapitaal schaars en het vertrouwen mondjesmaat. Het zal banken in 2009 zwaar vallen om weer vertrouwen op te bouwen, laat staan dat ze aan groei kunnen werken. Toch zullen er volgend jaar niet alleen maar verliezers zijn. Integendeel, want ook nu geldt dat elk nadeel zijn voordeel heeft: in deze kwade tijden is immers geen product zo waardevol als hoogwaardig onafhankelijk advies.

Daarom wordt 2009 het jaar van een reveil in bankenland – de wedergeboorte van de financiële dienstverlener. Er ligt een grote kans voor de kleinschalige instellingen met een hoofdzakelijk adviserende functie, en kennis van de relevante marktgebieden. De bedrijven die het goed zullen doen, zijn no-nonsense merken die voor echte kwaliteit staan en klanten waar voor hun geld bieden. Wie een heldere visie heeft op financiële dienstverlening, maakt in 2009 daadwerkelijk het verschil. Hoewel voor iedere speler funding een probleem zal zijn, kunnen spelers als ASN, CenE Bankiers, Friesland Bank, SNS en Triodos dan ook garen spinnen bij de hectiek in de financiële markt. Zij belichamen immers de overheersende trend van voorzichtigheid in plaats van risico.

Het is aannemelijk dat de volumes van de markt minder zullen worden en dat het aantal financiële dienstverleners, na jaren van onstuimige groei, zal afnemen. Maar 2009 wordt het jaar van ‘back to the basics’: het komend jaar zal weer over kwaliteit worden gediscussieerd. Klein wordt weer fijn. Ongetwijfeld zullen er financials zijn die de komende periode nog scherp in hun eigen vlees gaan snijden. Indachtig Schumpeters theorie van creatieve destructie, ontstaat immers alleen ruimte voor het nieuwe door het oude te vernietigen. Innovatie gaat samen met ontwrichting van het bestaande. Gezien het feit dat de financiële sector zowel collectief (via de NVB) als individueel nu al publiekelijk afstand neemt van de fouten die zijn gemaakt, durf ik aan te nemen dat er toch banken zullen zijn die eind 2009 terug mogen kijken op een succesvol jaar. De beste wensen alvast.

Afgevallen merken: Tom Tom, Akzo Nobel, Ikea. Toegevoegde merken: Samsung, T-Mobile, SNS

De analyse bij de Brandbarometer is van Paul Stamsnijder, partner bij de Reputatiegroep.

De Brandbarometer:

  1. ING Bank
  2. Fortis
  3. Philips
  4. Aegon
  5. Playstation 3
  6. Microsoft
  7. Rabobank
  8. ABN Amro
  9. Shell
  10. Xbox360
  11. Apple
  12. KLM
  13. SNS
  14. Google
  15. Albert Heijn
  16. ANWB
  17. NS
  18. KPN
  19. BMW
  20. TNT Post
  21. Toyota
  22. Nokia
  23. Heineken
  24. Samsung
  25. T-Mobile

De Brandbarometer wordt verzorgd door Clipit News. Clipit scant 24 uur per dag, zeven dagen per week het internetnieuws in 4.000 nieuwsbronnen. De resultaten vindt u in de Brandbarometer. Wilt u het online nieuws over uw merk ontvangen? Clipit News houdt u op de hoogte.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn