Apple doet het weer

De Brandbarometer wordt iedere twee weken op de website van vakblad Communicatie gepubliceerd.

Er zijn maar weinig organisaties zo aantrekkelijk, dat ze vrijwel geen reclame meer hoeven te maken, maar wel eindeloos gratis aandacht krijgen. Apple is zo’n bedrijf van de buitencategorie. Met de introductie van de iPad heeft Apple het weer voor elkaar gekregen een geweldige hype te creëren. De introductie van de nieuwe tablet pc heeft Apple een tweede plek opgeleverd in de laatste Brandbarometer van Clipit.

Met iets wat het midden houdt tussen een notebook en een smartphone voor mail, browsen, video, gaming en kranten lezen, is de iPad een gadget, waarvan er in het eerste weekend direct al 300.000 zijn verkocht. Apple doet het weer.

Wat is het geheim achter het succes? Waar Microsoft altijd kritisch onder het vergrootglas wordt gelegd en in de publieke opinie bijna geen goeds kan doen, is Apple bijna heilig verklaard. Het blijft een moeilijk te verklaren fenomeen. Feit is dat het bedrijf beschikt over een ijzersterke reputatie. En natuurlijk heeft Apple in Steve Jobs een briljant marketeer die toevallig ook nog CEO is.

In de afgelopen decennia is Apple er in geslaagd een sterke, bijna emotionele band op te bouwen met consumenten. Het merk staat voor een bepaalde levensstijl. Interbrand stelde onlangs vast dat consumenten ‘niet zonder hun Apple kunnen leven’. Adweek riep Apple uit tot het merk van het afgelopen decennium en recent nog werd het Apple benoemd tot het meest ‘passievolle merk’ van Europa.

Maar belangrijker dan lifestyle en loftuitingen over het merk, is het innovatieve karakter van de producten, dat het bedrijf onderscheidend maakt. Naast innovatie draagt de focus op design bij aan de merkkracht van Apple. Juist het ontwerp – een pc moet niet alleen praktisch zijn, maar ook mooi – maakt Apple anders. Het merk staat symbool voor gemak in de moderne tijd en slaagt er in nieuwe technologie in het dagelijks leven te introduceren.

Of de iPad iets toevoegt, is een belangrijke vraag. Tegelijkertijd is die vraag niet eens zo relevant voor het verwachte succes. Apple verzon met iPod, iTunes, iMac en de iPhone al eerder producten, waar nooit iemand behoefte aan had. Totdat Apple er mee kwam. Ze creëerden een eigen nieuwe markt of zetten de markt volledig op de kop. Apple bewijst daarmee dat waarde-innovatie (blue ocean strategy) echte voorsprong op de concurrentie geeft. Met een groeiende schare Apple-fans lijkt de iPad het volgende succesnummer voor Steve Jobs.

Afgevallen merken: Audi, ANWB en Tom Tom
Toegevoegde merken: Ford, Fortis en Nike

Arjan Hoek, partner Reputatiegroep

De analyse bij de Brandbarometer is van Arjan Hoek (1965), partner bij de Reputatiegroep voor opdrachtgevers in de zorg, non-profitsector en (zakelijke) dienstverlening. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij het Noordhollands Dagblad en Dagblad Tubantia. Daarna was hij hoofd communicatie bij het CNV, senior adviseur bij Euro RSCG Bikker en hoofd communicatie & voorlichting bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis en ToCare.

Brandbarometer: apple doet het weer

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn