ANWB: Preventie als nieuwe koers

De ANWB is bezig met het verleggen van de koers en zoekt nadrukkelijk de publiciteit. Met een strenge winter voor de boeg, roept de vereniging burgers op zich aan de sluiten bij de campagne ‘Samen beter de winter door’. Preventief aan de slag voordat Koning winter de Nederlandse wegen met sneeuw of ijzel overvalt. Het publiciteitsoffensief levert de ANWB in de brandbarometer de 14 plaats op.

De meer dan honderd jaar oude belangenorganisatie verstaat als geen ander de kunst om zich tijdig te vernieuwen en relevant te blijven voor medewerkers, klanten en stakeholders.

De van oudsher klassieke belangenbehartiger voor mobiliteit, vakantie en vrij tijd voegt een nieuw domein aan het toch rijke portfolio toe: veiligheid. De ANWB wil bestuurders van auto’s bewuster maken van de risico’s op de weg. De belangenbehartiger maakt zich dan ook zorgen over de veiligheid van de provinciale wegen en was onlangs uitgebreid in het nieuws met het toekennen van sterren. ANWB verlegt hiermee de koers van incidentenmanagement naar preventiemanagement. Een trend die overigens breder zichtbaar is bij meerdere spelers in de markt van incidentenmanagement.

Er liggen namelijk kansen in de markt voor meerdere partijen om niet alleen diensten te verlenen als het misgaat, maar ook om calamiteiten te voorkomen. Met de campagne ‘Voorkomen is beter dan verzekeren’ kunnen klanten van Interpolis naar de Preventiewinkel om advies in te winnen over het voorkomen van waterschade of een inbraak. Interpolis verkoopt hiermee niet alleen verzekeringen, maar ook advies om een eventueel beroep op schade te voorkomen. Tel uit je winst.

Interessant aan deze ontwikkeling is de verschuiving van de categorie en hieruit voortvloeiend de rol van de spelers. De rol van ANWB verschuift van het domein mobiliteit naar veiligheid: hoe veiliger de weg en de wegberijder, hoe meer mobiliteit er mogelijk is. Minder files en ook daarmee samenhangend minder belasting van het milieu. ANWB heeft een duurzamere ontwikkeling van de samenleving als missie op haar website staan.
In dit domein is het ook denkbaar dat ANWB met veiligere ruitenwissers komt voor automobilisten of bijvoorbeeld voor een alliantie kiest met een opticienketen om over scherper zicht te adviseren op de weg. Kortom, preventiemanagement is een kansrijke ontwikkeling en biedt groei aan de organisatie.

In haar rijke bestaansgeschiedenis heeft ANWB meerdere keren een metamorfose ondergaan en zichzelf op tijd vernieuwd en daarmee nieuwe inspiratie geboden aan zowel medewerkers, klanten als stakeholders. Met als belangrijke ingrediënten: het centraal stellen van de wensen van klant, innovatief vermogen en een sterk merk. Maar de belangrijkste kracht van ANWB is om nieuwe ontwikkelingen op waarde te schatten om deze vervolgens succesvol te claimen en te koppelen aan de eigen organisatie.

Afgevallen merken: ABN Amro, Heineken, Shell
Toegevoegde merken: Ford, Renault, Mercedes

De analyse bij de Brandbarometer is van Saskia Dijkstra (1971). Zij werkt als senior adviseur bij de Reputatiegroep. Saskia heeft vijftien jaar brede ervaring in strategisch advies op het gebied van identiteitsontwikkeling, positionering en reputatiemanagement. Ontwikkeling is voor Saskia het kernpunt. Eerst vanuit onderzoek en consumentengedrag bij internationaal gerenommeerd communicatiebureaus Leo Burnett en Young & Rubicam. Vervolgens vanuit het merk bij Scan Management Consultants en in de afgelopen zeven jaar bij Total Identity vanuit de ontwikkeling van organisaties. Zij studeerde politicologie met een doctoraal in communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft een reeks aan publicaties over identiteit, positionering en reputatie op haar naam staan.

Brandbarometer: ANWB preventie als nieuwe koers

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn