Albert Heijn meest genoemd in online berichtgeving over supermarkten

Prijsactie zorgt voor een piek in sociale media

Nijmegen, 28 juli 2009 – Marktleider Albert Heijn neemt ook in de online berichtgeving een leidende positie in. De supermarktketen wordt in zowel nieuwssites als in sociale media het vaakst genoemd. Waar Albert Heijn in het online nieuws concurrentie krijgt van Super de Boer en andere supermarkten, laat de supermarkt met de meest recente prijsactie de concurrentie in sociale media ver achter zich. Jumbo en Albert Heijn worden tot slot het vaakst in combinatie met prijzenoorlog genoemd.

Online media monitoring bureau Clipit onderzoekt regelmatig de online berichtgeving over een bepaald thema. Na de eerste tekenen van een prijzenoorlog in de supermarktbranche, werd het tijd de berichtgeving over Nederlandse supermarkten onder de loep te nemen. De media-analyse geeft inzicht in trends in de online berichtgeving en de herkomst van de berichten.

Albert Heijn meest genoemd in online nieuws en sociale media

Uit de media-analyse blijkt dat Albert Heijn de meest genoemde supermarktketen is. De afgelopen twee maanden (27 mei t/m 27 juli) werd Albert Heijn in 18.456 berichten genoemd. De andere supermarktketens volgen op afstand. Op de tweede plaats staat Aldi met 5.998 berichten en Lidl neemt met 4.553 berichten de derde plaats in.

Figuur 1 Meest genoemde supermarkten in online nieuws en sociale media (2 maanden)
albert heijn meest genoemd in online berichtgeving over supermarkten

Super de Boer en AH vaakst in online nieuws

Albert Heijn en Super de Boer nemen de afgelopen maand om beurten de hoogste positie in het online nieuws in. Op 23 juni stijgt Super de Boer (94 artikelen) boven Albert Heijn uit, wanneer de supermarktketen besluit roddelblad Party – met op de voorkant een fotomanipulatie van Sylvie van der Vaart zonder haar – uit de schappen te halen.

Op 16 juli worden Super de Boer en Sligro veel genoemd in beursberichten, doordat zij die dag de halfjaarcijfers presenteerden.

Figuur 2 Meest genoemde supermarkten in online nieuws (2 maanden)

albert heijn meest genoemd in online berichtgeving over supermarkten 2

Prijsactie Albert Heijn zorgt voor piek in sociale media

Kijkend naar de aanwezigheid in sociale media, stijgt Albert Heijn boven alle andere supermarkten uit met een piek op 17 juni. De meest recente prijsactie zorgt voor een toename in het aantal berichten uit sociale media.

Figuur 3 Meest genoemde supermarkten in sociale media (2 maanden)

albert heijn meest genoemd in online berichtgeving over supermarkten 3

Deze piek met 1.584 berichten lijkt met name veroorzaakt door Fok! Forum waar Albert Heijn de afgelopen twee maanden in bijna 7.000 berichten genoemd werd. Op het forum wordt op 16 juni een topic geopend over de prijsactie. Al gauw staat er een ‘handleiding’ om gratis boodschappen bij AH te scoren en wisselen forumgebruikers tips uit om optimaal van de actie te profiteren.

Figuur 4 Meest actieve bronnen (2 maanden)

albert heijn meest genoemd in online berichtgeving over supermarkten 4

Prijzenoorlog

Supermarktketens die online het vaakst in combinatie met prijzenoorlog genoemd worden zijn Jumbo (387 berichten) en Albert Heijn (380 berichten). De andere supermarkten worden beduidend minder vaak in combinatie met prijzenoorlog genoemd.

Figuur 5 Supermarkten in relatie tot prijzenoorlog (2 maanden)

albert heijn meest genoemd in online berichtgeving over supermarkten 5

Jumbo meest positief

Het sentiment van de online berichtgeving over supermarkten is voor alle supermarkten vrijwel gelijk. Supermarktketen Jumbo wordt het vaakst in positieve context genoemd (ongeveer 30 procent) en het minst vaak in negatieve context (minder dan 10 procent), gevolgd door Super de Boer. Lidl wordt het vaakst in negatieve context genoemd (ongeveer 15 procent).

Figuur 6 Sentiment online berichtgeving supermarkten (2 maanden)

albert heijn meest genoemd in online berichtgeving over supermarkten 6

Deze online media-analyse is gebaseerd op gevonden berichten uit ruim 7.000 online bronnen die Clipit dagelijks scant. Naast de dagelijkse monitoring ontwikkelde Clipit een tool om de online berichtgeving te analyseren. Deze media-analyse geeft inzicht in trends, belangrijke media, het media-aandeel ten opzichte van concurrentie en het sentiment van de berichtgeving.

In deze online media-analyse werden ook meegenomen:

Agrimarkt
Albert Heijn
Aldi
Attent
Bas van der Heijden
C1000
Coop
DekaMarkt
Dirk van den Broek
Edah
EM-TÉ Supermarkten
Golff supermarkten
Hoogvliet
Jan Linders
Jumbo
Konmar
Laurus
Lidl
Meermarkt
Nettorama
PLUS Supermarkt
Sligro
Spar
Super de Boer
Troefmarkt

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn