Aantal gebruikers status updating blijft groeien

Het aantal internetgebruikers in Amerika dat Twitter of andere status updating sites gebruikt, steeg het afgelopen jaar sterk. Ook in Nederland is de status updating hype niet over. Nederland staat dit jaar zelfs in de twitteraars top 10. In dit artikel leest u vier strategieën die marketeers nu op Twitter gebruiken.

Status updating steeds populairder

Het rapport Twitter and status updating, fall 2009 van Pew Internet (oktober 2009) laat zien dat status updating sites nog steeds in populariteit stijgen. In 2008 maakte 11% van de Amerikaanse internetgebruikers gebruik van Twitter of soortgelijke sites tegenover 19% in 2009. Dat is bijna een vijfde deel van de Amerikaanse internetbevolking.

Nederlandse twitteraars in top 10

Uit onderzoek van het Canadese onderzoeksbureau Sysomos blijkt dat in de periode van oktober tot december 2009 1,32% van alle twitteraars uit Nederland komt. Nederland is hiermee het achtste land dat het meest twittert en het kleinste land in de top 10.

Marketing en Twitter

Twitter kan de marketinginspanningen van een organisatie een boost geven. Vandaar dat veel organisaties ook al actief zijn op Twitter. Jason Falls beschrijft op Social Media Explorer de vier marketingstrategieën die hij op Twitter zag:

  • conversationalist
  • conversational marketeer
  • salesman
  • broadcaster

Conversationalist
De conversationalist gebruikt Twitter voor zakelijke doeleinden, maar plaatst geen aanbiedingen of direct op verkoop gerichte tweets. Deze strategie wordt bijvoorbeeld gebruikt door freelance adviseurs. De conversationalist neemt vooral deel aan dagelijkse gesprekken. In Nederland zouden politici als @maximeVerhagen of @femkehalsema in deze categorie vallen. Ook zou je webcare accounts zoals @bol_com_service tot deze categorie kunnen rekenen. 

Conversational marketeer
Een conversational marketeer neemt ook deel aan dagelijkse gesprekken maar laat vaker de bedrijfsnaam vallen en kondigt blogposts en nieuwsbrieven aan. In Nederland vallen @emerce, @bol_com, @wehkamp in deze categorie. Een internationaal voorbeeld kennen we in de vorm van @delloutlet. 

Salesman
De salesman is gericht op het verkopen van een product. Deelnemen aan dagelijkse gesprekken komt op de tweede plaats. In Nederland gebruikt BCC (@BCCNL) deze strategie. 

Broadcaster
De broadcaster is continu bezig met het zenden van informatie en neemt nauwelijks deel aan dagelijkse gesprekken. Hoewel het in eerste instantie misschien spammerig overkomt, hebben broadcasters vaak duizenden followers. Zo heeft @Teletekst momenteel 11.374 volgers en @RTLNieuwsnl 4.342 volgers. Het gaat er op Twitter uiteindelijk om dat je waardevolle content creëert voor je volgers en dat kan al zo simpel zijn als het geven van korting. 

Bronnen

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn