5 tips om meer uit media monitoring te halen

Het nieuwe jaar is begonnen. Tijd om de zaken weer eens onder de loep te nemen en met frisse moed te beginnen. Voor je jaaranalyses is media monitoring waarschijnlijk een onmisbaar meetinstrument. Maar haal jij er alles uit wat er in zit? Begin 2015 goed met deze 5 tips om meer uit media monitoring te halen!

Tip 1: Zorg voor een compleet overzicht

Je wordt genoemd in online en social media, print media, radio & TV en dan niet alleen Nederlands, maar ook internationaal! Heb jij ook voor elk mediumtype een andere monitoring tool? Dat maakt het lastig om goede, eenduidige analyses te maken. Gelukkig komen er steeds meer tools die het hele medialandschap voor je in kaart brengen. Zo ben je snel op de hoogte van al je mediavermeldingen. Handig voor die crossmediale campagne van februari!

Tip 2: Kijk verder dan je eigen merknaam

Ben je al aan het monitoren op je eigen merknaam? Goed bezig! Dan is het nu tijd voor de volgende stap. Monitor je persbericht, campagne, concurrenten of alle trends en ontwikkelingen in je branche! Media monitoring is noodzakelijk voor marketingcommunicatie en PR, maar is ook heel handig voor andere afdelingen binnen je organisatie! Denk hierbij aan sales, HRM en R&D.

Tip 3: Stel alerts in

Merk je het snel genoeg op als er extreem veel berichten binnen komen? Of als de berichtgeving plotseling erg negatief is? Door alerts in te stellen zorg je ervoor dat je op tijd op de hoogte bent. Alerts kan je op veel verschillende niveaus instellen. Zo ben je snel op de hoogte als er veel of negatieve berichten verschijnen, maar ook wanneer een bron met veel invloed over je schrijft.

Tip 4: Maak analyses

Met media monitoring haal je veel bruikbare data binnen. Waarom bekijk je deze data alleen en ga je er niet actief mee aan de slag?! Door het maken van analyses kan je veel belangrijke gegevens achterhalen. Zo kan je bijvoorbeeld buzzwords en influencers rondom jouw merk of branche achterhalen. Met deze gegevens kan je weer aan de slag om je communicatiestrategie te optimaliseren.

Auteurs

Tip 5: Geef waarde aan de berichten

Verschillende platformen pakken je boodschap op, dat is natuurlijk top! Maar wat levert al die PR op in euro’s? Dit bereken je met de PR-waarde. Bij het berekenen van de PR-waarde wordt er rekening gehouden met feitelijke cijfers als de advertentiekosten en vertoningen. Naast deze cijfers wordt er ook gekeken naar de context rond je merk. Wat is het sentiment van het bericht en wat is de branding van je merk? Op deze manier kan je in euro’s inzichtelijk maken wat je aan PR heeft gegenereerd hebt.  Daarbij heb je een maatstaaf voor je volgende PR actie!

PR-waarde

Hoe help jij media monitoring naar een hoger niveau?

Deze vijf tips zijn slechts een klein deel van de vele manieren waarop je nog meer uit media monitoring kan halen. Welke stappen ga jij dit jaar maken in media monitoring? Laat het ons weten op Twitter via @ClipitNL!

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn