4 redenen waarom media monitoring onmisbaar is in jouw influencer strategie

Invloed hebben op de meningen, emoties en het gedrag van anderen is op talloze manieren mogelijk. Eén van die manieren is met influencer marketing. Als influencer marketing bureau of influencer marketeer houd je je dagelijks bezig met het verbinden van merken en influencers. Ontdek in dit blog 4 redenen waarom media monitoring niet mag missen in jouw influencer strategie!

Meten = weten

Meetbare resultaten zijn cruciaal bij de bepaling van succes. Hoeveel mensen bereikt de campagne? Hoe is de engagement onder de doelgroep? En hoe verspreidt de doelgroep de boodschap? Met een media monitoring tool heb je tijdens je eerste kop koffie antwoord op deze vragen.

  1. Vind jouw influencers met media monitoring

Voor een slimme datagedreven influencer marketing aanpak is een influencer analyse onmisbaar. Met media monitoring ben je in staat om de belangrijkste auteurs, bronnen, mediumtypen en (social) influencers in een branche te analyseren. Wil je liever ontzorgd worden? Wij bieden ook een overzichtelijk factsheet met inzicht in jouw media influencers in één oogopslag.

Media Rapportages - Factsheets Media Impact, Media Bereik, Media Relaties en Influencers, Media Reputatie, Media Share of Voice

  1. Ontdek het bereik van je campagne

Om het bereik onder de doelgroep inzichtelijk te maken, zijn het potentieel bereik en het daadwerkelijk bereik belangrijke metrics. De social media statistieken van de influencer geven je in de basis inzicht in het daadwerkelijke bereik. Deze cijfers zet je af tegen het potentieel crossmediaal bereik. Zo breng je in kaart hoeveel mensen bereikt kunnen worden en hoeveel mensen je daadwerkelijk bereikte. Door als influencer marketing bureau of influencer marketeer dit te vergelijken, weet je of de campagne rendabel genoeg is op het gebied van bereik, op welke momenten je veel of weinig mensen bereikte en hoe je hierop inspeelt.

  1. Haal meer uit je engagement KPI met sentiment

Engagement is de magische kracht van influencers. De binding die de doelgroep heeft met de influencer wordt op verschillende manieren gemeten. Voorbeelden zijn het aantal likes, reacties en shares. Maar ook het sentiment is een onmisbare metric, omdat cijfers niet voldoende zeggen over de kwaliteit van de engagement. Met media monitoring ben je in staat om het sentiment van deze reacties moeiteloos in kaart te brengen.

Sentiment brontype

  1. Zo analyseer je de free publicity van de doelgroep

Tot slot is je doelgroep activeren het ultieme doel. Media monitoring speelt in deze fase écht een rol wanneer brand awareness een doel is. Je komt er namelijk achter waar en hoe jij vermeldt staat in (social) media. Nu heb je de posts van de doelgroep in één overzicht. Hoeveel bereik genereert de doelgroep? Wat is het sentiment? Hoe waardevol zijn deze berichten? Wie zijn deze mensen (man/vrouw), waar publiceren ze en welke thema’s worden in verband gebracht met het merk en de influencer? Zo ben je altijd verzekerd van de juiste insights voor influencer marketing!

In deel 2 van deze blogserie zoom ik in op social media monitoring van Instagram voor influencer marketing. Mocht je benieuwd zijn naar andere toepassingen voor influencer marketing? Neem contact op met de media analisten of vul het scan aanvraagformulier in!

Aan de slag met media monitoring voor influencer marketing

scan aanvraag form3

Aan de slag met monitoring? Met de PR-check krijg je inzicht in al je media vermeldingen van de afgelopen periode! Vul onderstaand formulier in en monitoring adviseur Stefan of één van zijn collega’s Rutger, Thomas of Stan neemt contact met je op om jouw wensen te bespreken. Voor 12 uur aangevraagd? Dan heb je dezelfde dag de analyses in je mailbox!






Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn