3 tips voor een ijzersterke campagne evaluatie

Hoe zorg jij ervoor dat de resultaten van je campagne structureel en integraal inzichtelijk gemaakt worden? Welke KPI’s gebruik je om te concluderen of je doelstellingen behaald zijn? En hoe koppel je alle soorten datastromen aan elkaar? Maar nog belangrijker: welke inzichten haal je hieruit om je volgende campagne verder te optimaliseren? Veel PR-, communicatie- en marketingprofessionals hebben moeite met het integraal rapporteren van hun successen en hier de juiste inzichten uit te halen. Met deze tips ben jij 3 stappen dichterbij doorslaand succes van je volgende campagne op basis van inzichten uit je integrale rapportage!

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Een rapportage kan niet zonder input, zorg er dus voor dat je goed voorbereid bent voordat je de campagne start. Niet alleen alles voor de uitvoering moet klaarstaan, de input voor de evaluatie mag daarbij ook niet ontbreken. Zorg dat je Google Analytics met de juiste doelen staat ingesteld, je beschikking hebt tot de juiste KPI’s voor je advertentie en dat je niks mist van wat er in de media over je campagne verschijnt. Om overzicht te bewaren, is het handig om de belangrijkste statistieken & grafieken te bundelen in een dashboard. Stel deze voor de start van de campagne in. Zo ben je altijd op de hoogte van hoe je campagne loopt en ben je er op tijd bij als bijsturing nodig is.

2. Kies de juiste KPI’s bij de juiste doelstellingen

Denk bij de opzet van je campagne niet alleen aan het doel wat je wilt bereiken, maar ook aan de KPI’s waarmee je meet of de doelstellingen gehaald zijn. Wil je je reputatie versterken? Kijk bijvoorbeeld naar het sentiment van de berichten rondom je campagne. Maar ook de mate waarin je speerpunten naar voren komt in berichtgeving is dan een belangrijke meetgraad. Wil jij je profileren op duurzaamheid? Zet een benchmark op waarin je meet hoe vaak jouw organisatie in verband gebracht wordt met dit thema. Bij het verbeteren van je klanttevredenheid is het realtime meten van je NPS score een uitkomst. Het is niet altijd makkelijk om de juiste KPI’s bij je doelstellingen te vinden, daarom is het belangrijk hier van te voren over na te denken zodat je eventueel extra tools in kan zetten om het meten gemakkelijk te maken.

3. Datagedreven inzichten met een human touch

Je evaluatie framework staat, de campagne heeft goed gelopen en de resultaten zijn binnen. Het succes staat als een huis en in de integrale rapportage is de bewijskracht van je werk onmiskenbaar. En nu? Gebruik deze output voor je volgende campagne! Wat werkte er wel? Waar had je meer van verwacht en waarom is dat niet zo uitgekomen? Met de juiste interpretatie van deze datagedreven inzichten geef je jezelf een gedegen advies om je volgende campagne nog verder te versterken! Zo ontdek je bijvoorbeeld de kracht van partners in je campagne, belangrijke auteurs die je nog niet op je netvlies had of welk soort content het best converteerde. De combinatie van de verzamelde data en jouw ervaring geven je relevante inzichten en leiden tot steeds verdere optimalisatie!

Maak jouw succes ook meetbaar!

insightsWil je meer weten over het meetbaar maken van PR-, communicatie en marketing successen? Wij vertellen je graag over het succesverhaal van de award-winning campagne #carnavalvrij van Bavaria en bekijken samen met jou welke inzichten wij jouw organisatie of merk kunnen bieden. Laat je gegevens hieronder achter en Rinske of Stijn neemt binnen 24 uur contact met je op. Bellen kan uiteraard ook: 024 8000 704.







Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn