Feestvierders en wandelaars zorgen voor positieve buzz ondanks dreiging tijdens 100e Nijmeegse Vierdaagse

1.500.000 miljoen bezoekers
400.000 kilo afval
42.557 gefinishte wandelaars
12.645 geprikte blaren
4.500 + artiesten
7 dagen feest
4 dagen wandelen

Dat is het recept dat de 100e Nijmeegse Vierdaagse en de daarbij horende Vierdaagsefeesten tot een succes maken. Clipit deed onderzoek naar de activiteit in de verschillende online– en social media.

In alle hevigheid barstte op 16 juli het feestgedruis los in het Nijmeegse stadscentrum. De Nijmeegse Vierdaagse was officieel van start gegaan. Het evenement, dit jaar georganiseerd voor de 100e keer, bleek wederom een groot succes voor een smeltkroes aan culturen om er samen een groot feest van te maken.

Dreiging vs. feest: sentiment in kaart

Sentiment - trend Nijmeegse Vierdaagse 2016

Met 48.325 berichten gedurende de periode van 11 juli tot 26 juli zijn het voornamelijk de start- en de slotdag van de wandelmars die de meeste (positieve) berichten opleveren. Dat het weer parten speelde bij de wandelaars valt op te merken aan de hoeveelheid negatieve berichten op de tweede wandeldag en bij de binnenkomst op de Via Gladiola. De onweersbui op vrijdag en de grote hoeveelheid geprikte blaren zorgden voor het grote aantal negatieve berichten.
Over de hele periode heen waren woorden als ‘dreiging’ en ‘aanslag’ verantwoordelijk voor berichten met een negatief sentiment. De festiviteiten, het grote aantal gefinishte lopers, de komst van Koning Willem-Alexander naar Cuijk en Nijmegen en de complimenten voor de organisatie en hulpdiensten zorgen voor de grootste positieve pieken.

Bereik social media belangrijk voor PR-waarde

Met anderhalf miljoen bezoekers tijdens de feesten en 50.000 wandelaars in de stad werden in de periode van 11 juli tot 26 juli via social media ruim 500 miljoen mensen potentieel bereikt. Zo is te zien in onderstaande grafiek.

Sociaal bereik - Nijmeegse Vierdaagse 2016

Tezamen was dit bereik goed voor een PR-waarde van € 15,2 miljoen. De totale PR-waarde over de gehele periode kwam uit op € 23,5 miljoen. Voor social media een aandeel van 65%.

Naast de social media waren de gevestigde namen in het Nederlandse medialandschap verantwoordelijk voor de meeste  PR-waarde. Zo blijkt uit onderstaande grafiek.

PR-waarde Nijmeegse Vierdaagse 2016

Wandelen en feesten meest populair onder mannen

Uit analyse van de beschikbare data blijkt dat meer mannen over de Vierdaagsefeesten en de wandeltocht schrijven dan vrouwen. Met een aandeel van 54,6% schrijven de mannelijke auteurs het meest over alles rondom de Vierdaagse.

M/V Analyse berichtgeving Nijmeegse Vierdaagse

Op naar de 101e editie

Met het verwijderen van 400 ton aan afval in de afgelopen week is Nijmegen opgepoetst om er weer een jaar tegenaan te kunnen. De organisatie kan terugkijken op een geslaagde 100e editie en kan zich nu gaan buigen over de organisatie van de 101e Nijmeegse Vierdaagse. Heel veel succes en tot volgend jaar in Nijmegen!

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn