10 jaar online media monitoring

Clipit viert haar 10de verjaardag! Al 10 jaar lang monitort Clipit elk Nederlandstalig nieuwsbericht dat geplaatst is op internet. Grote kans dat uw persbericht, uw eerste tweet of uw leukste klantreactie ooit naar voren zijn gekomen in een nieuwsoverzicht van Clipit. Een mooi moment om stil te staan bij 10 jaar online en social media monitoring in Nederland en Clipit in het bijzonder.

Clipit is ontstaan in november 2001 uit search engine mediabureau Checkit. In 2001 ontstond bij de oprichters van Checkit de behoefte om te monitoren waar hun eigen persberichten werden geplaatst en wat er vervolgens over werd geschreven. De tool die zij hiervoor ontwikkelden bleek zo succesvol dat het al snel als product werd aangeboden aan klanten van Checkit. Binnen 4 jaar groeide Clipit uit tot een product met een eigen identiteit en een grote klantenschare. Dat was de reden om Clipit in 2005 te verzelfstandigen.

Van professionele journalistiek naar burgerjournalistiek

Naast de explosie in online nieuws, veranderde in die 10 jaar tijd ook de aard van online berichtgeving. Clipit begon als een monitoringtool met de focus op professionele journalistiek afkomstig van persberichten en nieuwssites. Burgerjournalistiek op internet vond toen vooral plaats in de vorm van nieuwsgroepen. Die burgerjournalistiek groeide snel met de opkomst van discussiefora en later weblogs, waardoor platformen ontstonden waarop iedereen zijn mening kon delen met een groot publiek. Bedrijven kregen al meer moeite met het volgen van alle berichtgeving rond hun merk en meer online media monitoringtools boden zich aan.

De chaos was compleet toen in 2004 Hyves ontstond, in 2006 Twitter werd opgericht en Facebook voor het algemene publiek werd opengesteld. De hoeveelheid aan online en social media berichtgeving was voor de gemiddelde communicatieprofessional niet meer te volgen, waarop een boost in het gebruik van online en social media monitoringtools volgde.

In de afgelopen 10 jaar is Clipit meegegroeid met de snelle ontwikkelingen binnen het online landschap. Zo was het bureau in 2008 de eerste om de grote hoeveelheid data van Twitter te scannen. Ook in 2008 werd begonnen met het uitlezen van het meer afgesloten network Hyves en in 2010 werd hier Facebook aan toegevoegd. Waar Clipit in 2001 begon met een bronnenbestand van 1.700 bronnen, groeide dat in 2010 uit naar ruim 10.000 online en social media bronnen. Naast het scannen van tekstuele informatie is het sinds 2009 ook mogelijk het sentiment van online berichten te analyseren.

What’s next?

Binnen de internetbranche blijft het een uitdaging om in te spelen op de ontwikkelingen en de hypes te onderscheiden van de blijvertjes. Innovatie is een must, daarom staan de eerste vernieuwingen voor de komende 10 jaar al weer op de agenda. Marketing- en communicatieprofessionals staan te springen om aan de slag te gaan met online mediawaardes en geïntegreerde tools met gebundelde informatie vanuit de vele mediakanalen. Wij blijven door-innoveren en laten u over 10 jaar weten hoe dat is afgelopen.

Clipit trakteert

Om haar 10-jarig bestaan te vieren trakteert Clipit het gehele 10de jaar. De 10 oudste klanten en 10 willekeurig gekozen klanten ontvangen een echte Clipitkoektrommel inclusief een jaarabonnement op de nieuwskoekjes. Elke maand van het 10de jaar ontvangen de gelukkigen een gethematiseerde refill voor de koektrommel. Daarnaast wordt er dit jaar een 10-jarig Clipitabonnement weggegeven ter waarde van € 12.000,-.

10 jaar Clipit

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn