Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?
Overzicht

Met monitoring als defensie winnen in de mediacratie

Gisterenochtend verzamelde communicerend Nederland zich in de Verkadefabriek om learnings en ervaringen uit het vak te delen tijdens #ClipTalk15, het halfjaarlijkse event van Clipit media monitoring. Hoe creëer ik crossmediaal impact? Dik Nagtegaal van de Dierenbescherming brengt de kracht van de kip in beeld, de heren van Media Distillery delen hun kennis rond RTV monitoring en Jack de Vries vertelt hoe monitoring je helpt te overleven in de mediacratie.

Bird’s eye view on media

Dik Nagtegaal, Dierenbescherming

Dik vertelt vanuit zijn rol als persvoorlichter én beheerder van de Twitteraccount hoe zijn verslaving aan de Clipit Portal (en koffie) hem helpen de reputatie van de Dierenbescherming te beschermen en te sturen. Dankzij Diks aansprekende voorbeelden en een engaged publiek gaat deze ClipTalk de boeken in als #KipTalk!

Early warning system

Beruchte Oehoe valt joggers aan, visjes in waterflessen, roze kippen. Dik monitort constant of er ergens in de media iets aan het opborrelen is waar hij wel eens vragen over kan krijgen. Of nieuws waar hij vanuit de Dierenbescherming iets mee zou moeten doen. “Want sommige dingen zie je niet aankomen. Die kun je ook niet zien aankomen. Met media monitoring kun je je daar wel op voorbereiden.” Aldus Dik.

Soms denk je een positief verhaal te delen via social media, dat vervolgens helemaal verkeerd wordt opgepakt. De reacties stapelen zich op. “Het is dan wel zaak om te reageren, want als je dat niet doet kan het enorm uit de klauwen lopen en voor je het weet zit je in DWDD met een heel slecht verhaal.”

Bouw aan je netwerk

Om snel in te kunnen spelen op nieuws of social media is het belangrijk dat je je organisatie daarop inricht en voorbereid. Een gecompliceerde overlegstructuur werkt niet meer in deze tijd. Dan kun je geen controle houden over wat er gebeurt in de media. Daarom is het belangrijk dat je je eigen netwerk opbouwt binnen de organisatie. Zorg dat je de juiste contactpersonen weet te vinden om snel iets mee te overleggen zodat je weer door kan. Weet wie de beslisser is, dan kun je sneller schakelen.

Contentverzameling

Naast early warning system gebruikt Dik Clipit als bron van content. Je hebt content nodig voor je persberichten, natuurlijk komen onderwerpen uit de organisatie maar soms kun je inhaken op dingen die in het nieuws gebeuren. Je hebt content nodig voor je website, voor je blog en voor social media. “Door in te haken op bestaande nieuwsitems en daaraan een kleine twist te geven, kunnen we dat nieuws claimen. Hopelijk wordt dat dan verder gedeeld en dan gaat jouw naam meteen mee met dat nieuws.”

Diks gebruikerstips

  • Monitor naast je merknaam ook bredere onderwerpen om te weten wat er speelt.
  • Door zoekopdrachten in profielen in te delen, zie je met één klik alleen voor jou relevant nieuws. Collega’s bekijken hun eigen nieuwsprofiel.
  • Laat nieuwsmedia en social media gescheiden binnenkomen en scan sneller door de berichten heen.
  • Een aantal brontypes die minder van belang zijn uitzetten in het dagelijks overzicht en pas openzetten wanneer je er tijd voor hebt.
  • En tot slot: sla al die voorkeuren op in een eigen filter. Als je inlogt in de Clipit Portal staan de instellingen meteen zoals je ze wilt hebben.


Link naar de presentatie: Dik Nagtegaal – Bird’s eye view on media

Innovatie in media monitoring

Joost de Wit & Geert Vos, Media Distillery

Tegelijk met de complete media monitoring van Clipit, lanceerden Joost en Geert in oktober 2014 Media Distillery, een technische start up in radio en tv monitoring. Tijdens ClipTalk deelden zij enkele insights in de technieken en toekomstige toepassingen.

Handmatige monitoring kan echt niet meer

Er is steeds meer videocontent beschikbaar, zowel landelijk als regionaal en lokaal. En ook online. Op Youtube wordt elke minuut 100 uur aan video geüpload. Voor radio en televisie is dat 500 uur per dag aan uitzendingen. Onbegonnen werk om dat zelf voor je organisatie bij te houden. Zeker als je wilt weten wat er rond een bepaald thema of bepaalde markt wordt gezegd.

Joost en Geert bieden daarom een geautomatiseerd alternatief voor handmatige monitoring. Zij zetten technologie in om al die tv en radiocontent te monitoren. Servers die voor hen het werk doen aan de hand van een algoritme dat voor jou luistert wat er over je gezegd wordt en welke informatie in beeld was.

Traditionele media op sterven na dood?

“Maar is radio en TV niet dood, wie kijkt of luistert daar nou nog naar? Is dat niet iets van vroeger? Sterft dat niet gewoon uit? Nee, dat is niet zo.” Joost toont resultaten van Stichting KijkOnderzoek waaruit blijkt dat er 195 minuten per dag aan radio- en tv-content wordt geconsumeerd. Meer dan 2,5 uur per dag. Als je het bereik met de top twitteraars van Nederland vergelijkt, zie je dat de impact van traditionele media niet moet worden onderschat. Ter illustratie: de top 10 twitteraars wordt gedomineerd door dj’s en voetballers, de minister-president eindigt op plaats 50.

Hoe werkt dat innovatieve monitoren?

Dat is een combinatie van spraakherkenning, het uitlezen van ondertiteling en het gebruik van teletekst. Met een groot woordenboek herkent een computer welke woorden in welke volgorde voorkomen. Daaruit ontstaat een soort tijdlijn waarin je ziet op welke tijdstippen, in welk deel van de uitzending een bepaald onderwerp werd behandeld.

Naast het uitlezen van tekst en spraak is Media Distillery al ver met een techniek voor beeldherkenning. Wanneer komt jouw logo in beeld? En door welk persoon wordt een uitspraak gedaan? Interessant in een tijd waarin de betrouwbaarheid van de afzender en daarmee de potentiële mediawaarde alleen maar toeneemt!

Link naar de presentatie: Joost de Wit & Geert Vos – Innovatie in media monitoring

Overleven in de mediacratie: monitoring is key

Jack de Vries, Hill+Knowlton Strategies

De communicatieprofessional kan niet overleven in de mediacratie zonder zicht op de werkelijkheid. Een uitdaging die we met z’n allen hebben. Hoe bewaak ik de reputatie van mijn organisatie, hoe komen we goed naar voren in de media en hoe voorkomen we dat er reputatieschade ontstaat? Media monitoring is daarbij key!

Onderstroom in de samenleving

“Onvrede in de samenleving of doelgroep, daar hebben we mee te maken in onze communicatieuitingen”, stelt Jack. “Die onvrede bepaalt het beeld. We kunnen als communicatiemensen de meest prachtige dingen verzinnen, maar we krijgen altijd te maken met die onderstroom. Het is ontzettend belangrijk om daar rekening mee te houden in je uitingen.” Hij constateert dat we ons bevinden in een permanente staat van campagne. Dat geldt zelfs voor de premier. Een individuele case kan via social media leiden tot een item in media en dingen in de media beïnvloeden de publieke opinie en de politieke agenda.

Versnippering in de media

Versnippering is aan de orde in de politiek, maar ook in de media. Hoefde je vroeger alleen het journaal te woord te staan en had je daarmee heel Nederland bereikt, een goede zichtbaarheid vraagt in deze tijd om veel meer media activiteit. Rutte wordt onzichtbaarheid verweten, terwijl hij meer mediaoptredens doet dan welke premier voor hem. Er zijn steeds meer mediaoptredens nodig om de samenleving te bereiken.

De opgejaagde journalist

Een andere werkelijkheid waarmee we volgens Jack te maken hebben is de journalist als opgejaagd wild. Principes van de journalistieke school kunnen niet langer worden toegepast door de enorme druk. Factchecking en diepgravend onderzoek schieten er steeds vaker bij in. Voor de communicatieadviseur ligt daar dus een taak om met monitoring ontzettend goed in de gaten te houden wat er speelt rond zijn merk en wat kan bloemkolen in het nieuws. “Dat vraagt veel meer om een actieve rol voor ons als communicatiemensen.”

Transparantie van social media

Een prachtig kanaal om buiten de journalist om te communiceren. Maar waar je er vroeger voor zorgde dat slecht nieuws binnen blijft, kun je dat tegenwoordig wel vergeten. Transparantie is geen keuze meer, maar een werkelijkheid geworden. Het effect van burgerjournalistiek is dat uiteindelijk alles op straat komt en daar kun je ook slim gebruik van maken. Want wat is niet nieuwswaardig? Nieuws dat iedereen heeft. Zelf actief slecht nieuws naar buiten brengen dat iedereen bereikt, maakt jouw nieuws minder aantrekkelijk voor de journalist. Immers, iedereen weet het al. Wees open en breng het zelf naar buiten, want hoe minder exclusief het nieuws is, hoe minder groot het risico dat er bloemkool komt. Je kunt dus ook gebruik maken van die transparantie die er is.

Social media heeft ook het geweldige effect om thema’s weer op de kaart te zetten. Soms wordt er echter te snel actie ondernomen naar aanleiding van trending topics. Het is een uitdaging voor organisaties om te analyseren waar het nieuws vandaan komt en wat het nu eigenlijk is, om het snel plat te kunnen slaan. Alweer een element voor het belang van monitoring.

De kracht van beelden

Een negatief beeld blijft lang hangen en kan je imago blijven beheersen. Het meest diepgaande en inhoudelijke verhaal kan worden teruggebracht naar een discussie over beeld. Is er een latent gevoel in de beeldvorming van iemand dat wordt bevestigd in beeld, dan kan dat exploderen. Vraag je dus altijd af welk beeld je als organisatie wel of niet kunt wegzetten. Wat wordt er van ons geaccepteerd. En houd daarbij rekening met bestaande vooroordelen. Ook daar heb je dus goed zicht nodig op de werkelijkheid.

Let ook op met beeldvorming op basis van verkeerde feiten. Door goed te monitoren waar wat wordt gezegd, kun je journalisten aanspreken op onjuiste feiten. “We hebben ons ooit aan een spannende strategie gewaagd, waarbij we naming en shaming van journalisten inzetten om onjuiste feiten tegen te gaan. Want de eerste stap in het bestrijden van een negatief imago, is het over de juiste feiten te hebben. Daarvoor moet je goed weten wat er speelt.”

Sympathie & vertrouwen

Hoe gaan we om met al die uitdagingen in het huidige medialandschap? Uiteindelijk is ons grootste doel om met onze communicatie sympathie op te wekken. Reframe je boodschap naar de zorgen van de doelgroep. Houd er ook rekening mee dat instituten niet meer worden vertrouwd. Mensen vertrouwen mensen. Wie is de trusted advisor? We zijn bezig met feiten, maar de mensen binnen jouw organisatie verpersoonlijken het imago dat jij presenteert. Het directe contact met de ander. Reputatiemanagement is dus een verantwoordelijkheid van iedereen binnen jouw organisatie.

Media monitoring is key

Als je niet weet wat er speelt, kun je je werk als adviseur aan de directietafel nooit goed doen. De kerntaak van de communicatieadviseur is de buitenwereld binnen brengen. Daarvoor hoef je niet meer het hele land door te gaan, maar wel met de juiste monitoring tools zicht krijgen op de werkelijkheid. Ofwel situational awareness. Wil je een missie effectief kunnen doen, dan moet je als geen ander je intelligence op orde hebben. Als communicatiemensen zijn we geneigd om offensief te denken, maar er is nog nooit een missie geslaagd (of interland gewonnen) als de defensie niet goed op orde was. Die defensie wordt ons geboden door media monitoring.

Link naar de presentatie: Jack de Vries – Monitoring is key om te overleven in de mediacratie

Toekomst van media monitoring bij Clipit

Rinske Willemsen, Clipit media monitoring

Onze eigen directeur Rinske Willemsen sloot de inspirerende ochtend af met een blik in de toekomt van media monitoring bij Clipit. In opvolging van een crossmediale monitoring in 2014, lanceren we later dit voorjaar de tools voor crossmediale effectmeting. De in 2012 ontwikkelde PR-waarde berekening voor online en social media, zullen we ook gaan toepassen op print media. Dat geeft jou als communicatieprofessional de mogelijkheid om te achterhalen welk onderdeel van je campagne voor welke impact heeft gezorgt. De waarde vormt de bewijslast naar je opdrachtgever en geeft je de benodigde inzichten om bij een volgende campagne een nog grotere impact te creëren.

Hoe creëer jij crossmediale impact? We hopen dat deze verhalen je helpen om het maximale uit jouw communicatie te halen!

Link naar de presentatie: Rinske Willemsen – PR-waarde print ontwikkeling

Meer weten

Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of vul ons contactformulier in.